Over water...

20 september 2018 - Sanur, Indonesië

Wat​ doe je voor het slapengaan als je stikop bent? Ja, een lekker warme douche nemen! Dat was gisteren ook het plan maar de douche werkte niet mee: ik had geen warm water. Bwa, niet erg, er is nog niemand gestorven van een koude douche. Ik zit überhaupt in een hostel van een paar euro's, wat kan je verwachten? Na de koude douche ga ik dus mijn bed in en schrijf ik mijn blog. Ik lig bijna te slapen als de eigenaar nog 2 dames hier snel rondleidt. Komt hij bij de douche en zegt: the hot and cold water works opposite, you must turn right for hot water. Wat? En waarom kon je mij da niet zeggen?! Pipo...

Dan vandaag, na een slapeloze nacht, veel te vroeg moeten opstaan. Dit is hoe mijn snorkeluitstap ging:

• Met veel te veel mensen op een klein bootje
  • Bootje valt stil, zo'n 100m op het water. We dobberen een 20tal minuten rond en ik word misselijk
  • We komen aan op Nusa Penida op een over-the-top toeristisch plekje vol Chinezen (die kunnen blijkbaar heel slecht zwemmen)
  • Terug een ander kleiner bootje in met minder mensen (oef) voor terug 15 minuten... (Terwijl kijk ik voorbereidend rond naar een emmer of ander object om in te kotsen)
  • Eerste plons in het water! Zalig mijn maag keert terug op haar plaats (braaf zo) en ik zie wat mooie visjes!
  • Grote felblauwe zeester!!! Moet ik filmen. Ik krijg mijn go pro niet op, ben ik op het verkeerde knopje aan het duwen :D Ok batterij was toch vol, dat zie ik aan de melding: geen SD kaart gevonden.... F***
  • Terug boot op. De zee is woest, super hoge golven en we klappen tegen de zee neer dat ik er niet goed van word ( ik ben niet de enige) Ik krijg het gevoel dat je hebt als je in Zichem van de brug over de demer afrijdt... Maal 50!
  • 2e stopplaats lukt het me niet om in het water te gaan, ik ben te misselijk en heb echt schrik van de stroming. Degene die zich in het water riskeren zijn er binnen een mum van tijd terug uit omdat het niet te doen is en je bovendien alleen opwellend zand ziet.
  • Hup naar stopplaats 3, met mijn nieuw vriendje: mijn plastiek kotszakje!
  • Ook hier is een sterke stroming. De boot zet ons af, we moeten naar de rotsen zwemmen en in 1 lijn de gids volgen... Dit gaat tot we allen door een golf verrast worden: inclusief gids! We moeten onmiddellijk terug naar de boot, dus krijgen de opdracht zoek de boot. Ijverige Indra zwemt voorop... Zoekt boot... Vindt geen boot... De boot was nog niet op zijn plaats...
  • Plots hoor ik het fluitje van de gids en moeten we ons vastgrijpen aan de boot die ik net gepasseerd ben. Ja er net voorbij! Door de stroming heeft het geen nut dat ik terugzwem dus ik blijf ter plekke (met zwemvest), laat me meevoeren en geef me over.
  • Ik krijg een touw toegeworpen die ik na 10 pogingen vastkrijg en tadaaaaa we zijn (bijna) gered. Uiteindelijk geraakt iedereen min of meer veilig op de boot. Snorkelen gaat niet meer door omwille van de natuur die er even geen zin in had.
  • We krijgen onze lunch, enkele uren later worden we naar de boot van vanochtend geleid, maar die had er ook geen zin meer in (halleluja)!
  • Met een coole, nieuwere en veel stabielere boot zijn we terug gevaren!

Dus, een ganse dag weg om weinig speciaal te zien. En al helemaal geen roggen. Hetgeen wat ik dan wel gezien heb, heb ik niet kunnen vastleggen... damn! Moraal van het verhaal: reizen is niet alleen rozengeur en manenschijn!

In de avond ben ik eindelijk sociaal geweest in hostel. Een Hollander (of was het nu Nederlander?) ontmoet en samen hebben we het tijdens het dinner gehad over onze trip, elk zijn reden, tips en ervaringen. Ook dan merk je dat het leven niet voor iedereen over hetzelfde leien dakje gaat...

(Poging 2 om mijn blog te posten, ik ga ook geen 3 keer alles opnieuw schrijven!)

1. Shiva:
    20 september 2018
    Ik zei toch dat je uitgerust moest zijn voor je avontuur 😊. Zo'n ervaringen vergeet je nooit dus moet je ook blij mee zijn. Avontuurlijker kan t haast niet 😊. Veel plezier!!!
  2. Gwendoline Deflem:
    21 september 2018
    Ik lig in een deuk! Ik heb mij alles gevisualiseerd :-D.
  3. Indra:
    23 september 2018