De vallei der rijstvelden en rust

25 september 2018 - Munduk, Indonesië

Het is weer een relax dagje geweest. Ik was van plan om naar de waterval en rijstvelden te wandelen maar uiteindelijk ben ik enkel naar de rijstvelden geweest. Dat was voldoende. Ok, ik ben daar een zwembad tegen gekomen en daar ben ik gestrand. De plaatsekijke halve maan zeg maar, maar dan tussen rijstvelden in een vallei vol groene wildernis... Dat was zalig genieten, ik heb er zelfs meer dan een uur volledig alleen gelegen. Tot er twee jonge gastjes aankwamen en m'n rust verstoorde! Ik schat ze zo'n 10 jaar en denk dat ze net van school kwamen. Met hun gsm waren ze al hun kunstjes aan het filmen, elke mogelijke manier om in een zwembaf te springen. Elke keer kwam de ene een beetje dichter bij mij in de buurt, tot hij me aan mijn been tikte want hij was een haai! Nadien kwam hij langs me zitten, maar hij sprak natuurlijk nauwelijks Engels. Toch probeerde hij te communiceren, hoe schattig! Zijn vriendje was ondertussen volop foto's aan het nemen... Ja dan weet je dat toeristen hier al beduidend minder frequent voorkomen. Dat had ik ervoor ook al door. Ik had een wandelkaart gekegen bij de homestay, op zijn Bali's, dus ik was "verloren" gelopen! Op een bepaald punt twijfelde ik (en achteraf gezien de verkeerde keuze gemaakt) en naargelang ik verder door ging werden mensen nieuwsgieriger naar mij. De moment dat ik de weg wou vragen en maar 1 persoon van de 20 me iets of wat kon helpen, ja die moment ben je al een halve kilometer te ver gewandeld. Ik heb dan maar van de gelegenheid gebruik gemaakt en heb mogen zien hoe een groep vrouwen de tabakoogst aan het verwerken waren.
Na de wandeling terug naar de homestay was ik even stikop. Ik ben aangekomen, heb me gedoucht en ben wat gaan slapen. Het was een mooie wandeling maar naar de andere zijde van een vallei wandelen betekent ook dat je naar beneden en weer omhoog moet... En omgekeerd opnieuw!

Bij het schrijven zit ik op een terras dat uitkijkt over die mooie vallei met rijstvelden, jungle, prachtig wolkenspektakel, gezelligheid door de aanwezigheid van mensen en een rustgevend muziekje...
Het leven kan simpel zijn, misschien moeten we dat ook zo proberen te houden onder alle omstandigheden...