Het overrompelende Jakarta

4 oktober 2018 - Jakarta, Indonesië

Vanochtend opnieuw tijdig mijn bed uit na een rotslechte nacht. Wakker geschoten om 2u, om 3u vertrok een kamergenote en om 4.30u de volgende... mijn wekker stond om 6u, jeej. Maar erna heb ik een schitterende vlucht gehad naar Jakarta! Ik vertrok om 8.55u, ben in slaap gevallen tijdens het opstijgen, eventjes wakker geworden om 8.22u en de stewardes heeft me moeten wakker maken tijdens de landing, zalig is dat! Dan kwam de scooter/Grab-rit naar de hostel: die was iets minder zalig, maar (ik gebruik het weer) ik heb het overleefd! Het eerste dat mijn chauffeur deed was een selfie nemen met mij, ook hier hebben ze blijkbaar geen massa-toerisme en is een blanke vrouw een attractie. Ik moet zeggen dar het verkeer hier nog gestoorder is dan in Yogyakarta, hier ga ik absoluut zelf geen scooter huren! Als eerste heb ik hier een douche genomen om alle viezigheid van me af te spoelen die er onderwege is opgevlogen. Dan ben ik begonnen met de stad te verkennen en dan begin je bij het begin: het museum van de geschiedenis van de stad. Dit is gevestigd in het oude stadhuis dat door de Hollanders (Nederlanders) gebouwd is. Dit was best wel interessant om te beginnen. Ik had een klein hongertje dus ben ik wat loempia's gaan eten (die heb ik al vaak gehad en is altijd een veilige keuze), er zat een lekker pikant sausje bij en plots merkte ik weer wat extra eiwitten. Ja er was dus een mug die haar tegoed wou doen aan mijn loempiasaus, nu Karma heeft haar werk gedaan en de mug heeft redelijk snel haar geest gegeven. Dat zal ze leren! Erna ben ik doorgegaan om de oude "Dutch Bridge" te gaan bekijken, maar deze stond volledig afgesloten met ondoorzichtige werfhekken. Tripje voor niets, omgedraaid en terug richting hostel. Onderweg kwam ik in verleiding van Chinatown, ja je hebt het overal maar eerlijk gezegd ben ik nog nergens naar een Chinatown geweest! Dit was een hele ervaring mag je wel zeggen. Het eerste bizarre ding dat me opviel was, hou u vast, een cd van Helmut Lotti! Ja echt, dat ze die hier kennen!? Ik was verrast... De geuren die je tegenkomt varieren van smakelijk eten naar wierook naar dieren en verder naar... riool... beih, voor de geur moest je hier niet onmiddellijk zijn. Maar de mensen waren allemaal heel vriendelijk en absoluut niet opdringerig om te verkopen en dat kon ik wel waarderen. Ik heb me een superschattige ananas gekocht in Chinatown en die was nog is super lekker ook. De moment dat ik bijna uit Chinatown was zag ik dat er meer leeft dan mensen, katten en vogels: ratten! Die beestjes lopen daar gewoon rustig rond op zoek naar eten en blijkt dat niemand zich eraan stoort. Toegeven dat vond ik even echt vies! Bij deze zien ze me niet meer terug in Chinatown, ik ga wel ergens anders fruitjes kopen. Ik heb me wel iets aangeschaft waar ik eigenlijk al vele mensen mee uitgelachen heb... een mondmasker! Eens je hier in het verkeer zit snap je waarom al die Chinezen dat dragen en ook veel locals hebben dat hier. De luchtkwaliteit is hier echt belabberd, dat kan ik met 200% zekerheid zeggen zonder enige wetenschappelijke meetmethode. De reden waarom ik naar Jakarta ben gekomen is het Hard Rock cafe dus daar ben ik gaan avondeten. Het is wel een schok als je hier de rekening krijgt en gewoon bent aan de normale prijzen van hier, ipv 5€ a 6€ voor een volledige maaltijd met drank betaal je bij hun 16€. maar het was verdomd lekker! Dat kan ook al wel tellen. Ik begin echt te denken dat de Aziatische keuken niet zo zeer voor mij is weggelegd. Omdat de ober zijn horloge in mijn bord had gekieperd was deze wel super vriendelijk! Ik mocht zelfs verzoeknummertjes indienen, ale mogen... moeten, want hij bleef maar staan tot ik ook maar iets zei! In de hostel heb ik een Maleisiër ontmoet die van Kuala Lumpur is. Hij heeft me alvast wat tips gegeven over wat ik daar kan doen. Ineens heb ik zijn nummer gekregen voor moest ik nog vragen hebben over de stad of de omgeving, zo vriendelijk allemaal, ik weet niet of iemand dat thuis ook zo behulpzaam is zonder enige vorm van wederdienst. Zo, ik ga nog is proberen op tijd in bed te geraken want ik heb morgen 2 wandelingen gepland. Het leuke is dat je zelf kiest hoeveel je de gids betaald afhankelijk van hoe goed of hoe slecht je het zelf vindt! Doet me eraan denken dat ik nog snel moet reserveren... bye bye op tijd bed in... Slaapwel daar!