Olifanten wassen

9 oktober 2018 - Bukit Lawang, Indonesië

Vandaag is min of meer een relax dagje geweest. Allereerst heb ik super lang geslapen! Bijna schandalig lang eerlijk gezegd. Om 20u ben ik in mijn bed gekropen en om 7.58u ben ik wakker geworden :). Ik ben even kort wakker geweest doore hevige regen en door de warmte. Ik probeerde de airco op te zetten maar er was geen stroom, zoals gewaarschuwd. In plaats van airco heb ik wat extra muggenspray opgedaan en de lakens verwijderd, je moet inventief zijn! Nog een doucheverhaal van gisteren: ik had weer koud water, maar doordat ik mijn was aan het doen was onder de douche was mijn lichaam al gewend aan de temperatuur. Uiteindelijk heb ik zo'n 25 minuten de douche gebruikt en bij mijn laatste afspoelbeurt merkte ik een licht temperatuurverschil: halleluja, ik had warm water. Ok ik was proper maar heb toch nog enkele minuutjes van dit gelukzalige moment genoten... Vanochtend ben ik om 10u opgepikt om 50km verder, in Tangkahan, olifanten gaan te wassen om 15.30. Goed op tijd dacht ik, tot de chauffeur me waarschuwde voor de "bumpy ride". Ik dacht bij mezelf "hoe erg kan het zijn?", ik he nog al wel hobbelige weggetjes gezien/gedaan. Tot we effectief op weg waren, na 5 minuten begon het al. Net wanneer je op een gegeven moment denkt "kan dit nog erger" kom je op een volgend stuk en bedenk je "geraken we hier ooit over?!"... verschillende keren is het koud zweet me uitgebroken en ik was maar de passagier. Één keer zijn we een helling terug moeten afbollen om een aanloop te nemen en boven te geraken. Door de regen die 's nachts valt is alles nog eens gladdder dan anders. Onderweg kwamen we een huis tegen waar borden stonden met kleurrijke bloemen op gedecoreerd en heel veel mensen aankwamen. Dus ik vroeg "oh wat valt er te vieren?", de chauffeur antwoordde dat dit ter ere van een overlijden was... Oepsie... Achteraf wisten andere toeristen in Tangkahan me te vertellen dat het ging om een 22-jarige jongeman die aangereden was door een wagen op zijn scooter. Aangezien niemand hier een helm draagt en de omstandigheden waaronder ze rijden, is het niet moeilijk dat er doden vallen. Onderweg zagen we ook een moeder, vader en 2 kleine kinderen die uitgegleden waren met hun scooter, allemaal op 1 scooter welteverstaan. Het oudste kind, ik schat zo'n 4jaar, had modder in zijn haren, dus hij is zeker ook op zijn hoofdje gevallen. Hoe kan je je kinderen zo blootstellen aan gevaren? Soit al bij al ben ik zelf veilig aangekomen in Tangkahan. Eers zijn we wat gaan eten in een restaurantje dat je zonder kenner nooit zal vinden. Het was gans achterin gelegen en best wel gezellig en vooral lekker goedkoop. Ik had zin in noedels en kip zoet zuur dus beide schotels besteld (ok de mannen keken raar, maar hé het is vakantie toch!). En oh my god, die zoetzure saus... Geen woorden voor!!! Daar kan elke Chinees thuis nog iets van leren. Het was werkelijk de beste die ik ooit gegeten heb! Na het eten zijn we even naar de rivier gegaan om te zwemmen, maar de stroming was te sterk volgens de gids. Ik vond het niet zo erg en besloot beetje te chillen en te genieten van de omgeving. Er waren nog enkele locals en plots vraat de gids me of ik naar de warmwaterbron wil. Ja natuurlijk! Die is aan de overzijde van de rivier, maar we geraken daar wel hoor! Heel eventjes had ik mijn twijfels, maar hij ging voorop dus als de strominte sterk was zou hij verdwijnen en was ik veilig! Dus zo gezegd zo gedaan. Ineens stond ik aan de overzijde! Ik heb wel serieus moeite moeten doen, kracht van water is werkelijk niet te vatten! Daarom ben ik niet altijd even scheutig op rivieren of zeeën. De bron bevond zich in een piepkleine inham in een grot. Je kon er maar net staan, zo smal was het! Maar het was heerlijk warm, ik schat zo'n 40°C. We zijn daar een 10 minuutjes gebleven en toen moesten we terug aan de overzijde geraken. Ik voelde me even in Hengelhoef in de wildwaterbaan! Ik moest met de stroming mee, maar er ook doorheen. Op een bepaald punt zat ik precies in een kolk... Maar 'k he niet gepanikeerd en ben er flink doorheen gezwommen. Anders was ik dit niet meer aan het schrijven... Dan was het tijd voor de olifanten te wassen! Op zich heeft dit niet langer dan 40 minuten geduurt maar het was wel een leuke ervaring, met kleine kanttekening maar dat is voor sewes. We waren met 3 toeristen (ik en een Duits koppel) en toch gingen alle olifanten, een stuk of 7 met enkele jongen, het water in en kregen ze allen een wasbeurt. Elke toerist had er eentje, vergzeld van de verzorger, en de andere verzorgers deden elk hun "eigen" olifant. De olifanten zijn een pak kleiner dan de Afrikaanse, daar was ik al blij om. In Zuid-Afrika heb ik een schrik gepakt van olifanten en dat realiseerde ik me op de heenweg pas... Eigenlijk waren ze echt wel lief en je zeg ze zelfs bijna lachen. Ik weet dat het echt onnozel klinkt maar ik denk dat de beestjes best genoten van hun wasbeurt en interactie met mensen/toeristen. Mijn olifant noemde Sari, ik heb haar wat fruitjes mogen geven en als wederdienst heb ik een douche gehad... Lekker-vuil-olifanten-rivierwater, maar soit geen vragen stellen hier, gewoon ondergaan! Bij het omkleden merkte ik dat ik mijn short aan de rivier had laten liggen, dus snel terug naar beneden! Onderweg kwam ik nog een olifant tegen met mens erop en bagage. De man riep me na "thank you for vising Thangkahan!". De mensen zijn zo blij dat je door je bezoek hun project steunt! Iedereen is zo tegen olifanten rijden en tenwoordig pro olifanten wassen, maar ik denk dat er in training weinig verschil is... Om ze te wassen zijn te ook tam en mak gemaakt. Ze gebruiken ook stokken om ze op "hun plaats" te houen... Ik denk als je écht geen leed meer wil voor de dieren dan mag je ook niet pro het wassen zijn... Maar da's mijn mening. En dan was het alweer tijd om terug te keren naar Bukit Lawang. Twee uur en veertig minuten later stond ik weer aan mijn bungalow. Tijd om iets te eten en te bloggen bij deze. Net ook afgsproken dat ik om 5.30u morgen vroeg moet vertrekken dus zo dadelijk ga ik me douchen, inpakken en slapen!  Ahja, aan alle (amateur)koks: kaneelstokje en steranijs in je currysaus doen is zalig lekker!!!