Een dag over koffie, rijst en de goden

23 september 2018 - Ubud, Indonesië

Gisteren heb ik een lazy-day gehad, vandaar dat er geen post was. Ik had niets te vertellen en was misschien al te lui...
Vandaag heb ik Pura Tirta Empul bezocht, de tempel van het heilige water gewijdt aan de god Indra. (Trouwens even aan Shiva, ook jou naamgenoot is een erg geliefde god hier!). Ik had eerlijk gezegd wel meer van een tempel verwacht... Het was niet zo een "wow-ervaring" en net zoals in de rest van Bali was er hier heel veel zwerfvuil aanwezig. Zonde dat er niet beter wordt opgeruimd hier. De andere tempel die ik bezocht heb ben ik zelfs de naam al van vergeten. De tuinen errond waren mooi maar hier was net een ceremonie geweest en echt alles lag vol plastic afval. Balinezen kunnen nog wat leren op vlak van afvalverwerking.
Maar de dag ben ik begonnen met een bezoek aan een koffieplantage, of wat er moest voor doorgaan. Ik heb verschillende soorten thee en koffie mogen proeven en heb ook de befaamde Luwakkoffie gedronken. Kort samengevat: het beste vond ik de mangosteen tea. De koffie's met met verschillende smaakjes vond ik flets en zeker niet altijd lekker. Thee is ook weer ieder zijn ding. Dan de Luwakkoffie, wel eerlijk zegd vond ik het écht maar niks. Geef mij maar een bica of Italiaanse espresso! De koffieplantage bevond zich in een mooi decor, met swings (schommels!) over een mooie groene vallei. Hetgeen ik er mistte waren de koffiebomen... Maar soit dat is een detail! Ik wou toch wel eens op zo'n schommel zwieren zonder naar de over-toeristische "bali swing" te gaan en heb er hier dan even gebruik van gemaakt. Dit was een leuke ervaring en één keertje is voor mij ook wel genoeg.
Nadien ben ik doorgegaan naar de rijstterrassen. Dit waren geen velden zoals ik dacht, eerder een vallei met inderdaad terrassen... Hier en daar kon je ook weer op een swing, iets drinken, kindjes kwamen postkaarten aansmeren,... Kortom het toerisme werd weer mooi uitgemolken. Zo'n zonde denk ik soms. Maar al bij al was dit wel het mooiste deel van de dag.
Als afsluiter heb ik nog een vlindertuin bezocht. Yldris, je zou het prachtig gevonden hebben! Of misschien niet... Er zaten niet zo'n speciale exemplaren tussen, wel mooie maar elke vlinder is mooi. Ik heb wel wat rupsen, cocons en vlinders die net uitgekomen zijn van dichtbij kunnen bekijken en dat vond ik wel bijzonder. De man die bij de cocons stond kon zeer gepassioneerd over het hele vlinderproces praten, zalig om te aanhoren!
Toen was het tijd om te relaxen aan het hotel. Onderweg werd het donker en donkerder en nog wat donkerder... Eens bij het hotel kwam de regen met bakken uit de lucht... F***...
Wat had ik Karma misdaan?! Soit, na een half uutje begon het toch op te klaren en heb ik nog even kunnen genieten van het prachtige zwembad dat overgaat in de jungle. (Met bijbehorende muggen!!!)
Zo nu ga ik van mijn rustige kamer proberen te genieten...want ja, het zou nu wel leuker met z'n tweeën zijn... En met z'n tweeën bedoel ik met Glenn ja... Nog 4 weekjes en we kunnen weer bij elkaar zijn. Ik kijk er al naar uit!

1. Yldris Weckx:
    23 september 2018
    De vlindertuin gaat echt wel iets voor mij geweest zijn .... mmmm toch niet. Hier is het bijna avond en wij gaan fritjes halen bij ome Glenn. Groetjes van onze kleine kapoen hij mist zijn tante metie ❤❤
  2. Indra:
    23 september 2018
    Jullie mis ik ook hoor 😙! Laat de frietjes smaken!
  3. Mama en papa:
    24 september 2018
    geniet maar van al het moois ! Er zijn altijd mindere dagen , vergeet die maar snel! Ik denk dat die natuur daar echt wel iets voor papa zou zijn! mis je!! wees voorzichtig!
  4. Shiva:
    24 september 2018
    Weet je... soms is het niet slecht om ook slechte dagen te hebben, zo besef hoe goed je het eigenlijk hebt in je dagelijkse saaie sleurleven :D